Ako začať s marketingom. Tipy a rady.
Existuje mnoho malých aj veľkých firiem, ktoré boli v minulosti jednotkou na trhu. Teraz o nich nikto ani nepočujete. Približne 70 % kedysi úspešných podnikov skrachovali kvôli slabému alebo žiadnemu marketingu.
Dnes, v dobe kedy reklama a sociálne siete kráčajú ruka v ruke, každý kto chce podnikať a byť úspešný, potrebuje marketing.
Ako teda začať vôbec robiť marketing ? Nižšie vám prinášam začiatočnícke tipy a rady ako si stanoviť základnú marketingovú stratégiu. A ako bonus , vám na konci článku poviem 10 smrteľných hriechov marketingu.
Profil zákazníka
Kým vôbec začnete rozmýšľať nad tým akou formou idete robiť reklamu, musíte poznať cieľovú skupinu svojich zákazníkov. Čo to znamená? Nech máte akýkoľvek produkt, vždy je určený pre určitý typ zákazníka. Napríklad detské hračky sú určené pre deti, pracie prášky pre ženy v domácnosti alebo luxusné auta pre podnikateľov. Samozrejme, prací prášok si môže kúpiť príležitostne aj chlap, luxusné auto aj nepodnikateľ. Vy však musíte nájsť tú väčšinu. Ak máte viacero cieľových skupín, vytvorte si viac profilov zákazníka.
Profil zákazníka vytvoríte nasledovne. Napíšte si všetko čo o daných zákazníkoch v priemere viete. Nezabudnite profil zákazníka nie je konkrétny zákazník ale priemer väčšiny. Tu je pár otázok, ktoré vám pomôžu vytvoriť profil zákazníka:
- Koľko má v priemere zákazník rokov?
- Kde býva ? – vzdialenosť
- Koľko zarába (a teda koľko je ochotný investovať do vášho produktu)?
- Má rodinu?
- Aký má problém (ktorý mu vy pomôžete vyriešiť) ?
- Ako si zisťuje informácie o produkte/firme?
- Kde sa najčastejšie zdržuje?
- Kto má na neho najväčší vplyv?
Komunikačné kanály
Po vytvorení profilu zákazníka musíte určiť, ktorou platformou sa ku nemu najbližšie dostanete. Je dôležité vybrať správny komunikačný kanál, ktorým sa najbližšie dostanete ku zákazníkovi.
Predstavte si, že by ste predávali niečo pre mladých ľudí a svoju reklamu by ste dali do novín. Viete koľko percent mladých číta noviny? Necelých 12%. Určite väčší záber by ste mali cez Facebook alebo Instagram alebo Tiktok. A naopak, ak budete predávať výrobky pre dôchodcov, reklamou na sociálnych sieťach moc nezískate. Skúste napísať inzerát do novín a ponuky sa budu len tak hnúť.
Vhodne určené komunikačné kanály pre každý profil zákazníka, vám zaručia najvyššiu efektivitu reklamy. Nebudete investovať peniaze do reklamy, ktorá nezachytáva okruh vašich zákazníkov.
Nástroje komunikácie
Dnešné marketingové prostredie sa výrazne odlišuje od toho spred desiatich rokov. Veľké zmeny má aj oproti minulému roku. Aj keď je jednoduchšie vytvárať obsah na Internete (kedysi to dokázali iba IT odborníci, no dnes to zvládne skoro každý), je čoraz ťažšie udržať si pozornosť zákazníka. Tu je pár zaujímavých faktov, ktoré by ste mali brať do úvahy pri tvorbe obsahu:
- Dĺžka pozornosti človeka na internete sa z 20 minút v 80.rokoch zmenila na 7 sekúnd!
- Ľudia texty zväčša iba skenujú. Je to rýchlejšie.
- Dlhé texty iba scrollujú a chytajú záchytné body. Preto je dobré používať odseky, podnádpisy, odrážky,body, zvýrazniť dôležité tučným písmom, kurzívom , podčiarknuť alebo písať inou farbou. 17 % ľudí číta celé texty. Preto je vhodné používať obrázky, grafy, videá a iné vizuálne pomôcky.
- Veľmi efektívne je, keď ľudí oslovujete priamo pomocou komunikačných nástrojov ako WhatsUp, Zoom, Skype, Viber, Messenger, Snapchat ….
- „Bannerová slepota“ spôsobuje, že ľudia ignorujú bannery a reklamy, ktoré sú umiestnené na bežných miestach (pravá strana webu, medzi článkami, …)
- Túžia po interaktivite.
- Rastie počet ľudí, ktorí majú stiahnutí AdBlocker, alebo iný nástroj na blokáciu nežiadaných reklám.
Spolupráca
Ak ste začínajúci podnikateľ musí byť pre vás ťažšie sa dostať do povedomia ľudí. A to aj keď máte kvalitný presne cielený obsah. Preto je pre vás vhodným riešením vytvoriť si partnerstvo. Môže to byť:
– s influencerom, známou osobou, ktorej môžete ponúknuť svoj produkt výmenou za recenziu alebo propagáciu na svojich sieťach,
– s inými firmami, ktoré vystavia u seba váš produkt a vy zase ich,
– s časopismi a blogmi, ktoré uvítajú kvalitný a odborný obsah.
Možnosti vytvoriť neplatené partnerstvo je veľa. Treba hlavne myslieť na to, aby z toho vznikla win-win situácia, teda taká z ktorej profitujú obe strany. Nezabudnite tieto tipy a rady ako začať robiť marketing aplikovať pri všetkom čo v marketingu vykonávate, vďaka čomu sa vám to vráti v podobe vyššieho zisku a spokojnejších zákazníkov.
Marketingové hriechy
A ako som na začiatku sľúbila, tu je „10 smrteľných hriechov marketingu“, vytvorených legendou marketingovej teórie Philiphom Kotlerom.
- Podnik nie je dostatočne zameraný na trh a zákazníka.
- Podnik dostatočne nerozumie svojim cieľovým zákazníkom.
- Podnik si musí lepšie určiť a kontrolovať svojich konkurentov.
- Podnik neriadi riadiace vzťahy so všetkými zainteresovanými stranami.
- Podnik zaostáva pri hľadaní nových príležitostí.
- Marketingové plány a plánovací proces sú nedostatočné.
- Pravidla týkajúce sa výrobkov a služieb spoločnosti by mali byť prísnejšie.
- Schopnosť podniku budovať značku a komunikovať je slabá.
- Podnik nie je dostatočne dobre organizovaný, aby dokázal realizovať účinný a účelný marketing.
- Podnik nedokáže maximálne využiť moderné technológie.